1 januari 1970, 01:00

Jonas Friberg i Vi Resenärer: Vad ska vi ha SJ till?

Jonas Friberg är inbiten tågresenär och har i Nyhetsbrevet "Vi Resenärer" skrivit ner sina reflektioner. De är så intressanta att vi väljer att publicera dem här också:

"Staten verkar inte kunna bestämma sig för om det är ett verktyg för oss tågresenärer att enkelt kunna åka tåg eller om det är riskkapitalistens inställning till resultatet på sista raden. För mig verkar det senare vara det som åtminstone nuvarande regering verkar ha.

Jag åker mycket tåg och reser med kollektivtrafik överhuvudtaget. Jag åker i nästan hela Sverige även om det mest frekvent är i och till och från Stockholm, Göteborg och Skåne. Att åka tåg på längre sträckor blir allt bättre ju fler aktörer det blir. Jag älskar att ta Blå Tåget till Göteborg för resans skull, god mat och trevliga upplevelser. Jag åker oftast MTRExpress till Göteborg för att de ger mig en god upplevelse, vi är oftast i tid och är vi inte i tid så känner jag att de gör allt för att det skall bli bra för mig som kund – på alla nivåer och jag känner att de som jobbar ombord både kan och FÅR agera och att de har en ledning som ger support, inte kontroll och direktiv.

Jag åker alldeles för sällan till Värmland och får resa med min favorit – Tågåkeriet i Bergslagen – TÅGAB – de där som kan allt om järnväg och lyckas kombinera sitt enorma systemkunnande med att omvandla det till enkla och smarta och billiga lösningar.

Jag åker mycket gärna med Snälltåget till Malmö, de nygamla tyska vagnarna går suveränt i spåret, AC har fungerat varje gång och utbudet i ”Krogen” är tågsveriges mest prisvärda. Att restiden på pappret är 20-30 minuter längre än med SJ X2000 spelar mindre roll, de är faktiskt också rätt bra på att hålla tiden.

Jag har testat SagaRail till Linköping, också där systemkunnande i kombination med passion och vilja och ett fokus på att skapa värde för mig som kund.

SJ då? Jo tack, de blir allt bättre. Men X2000 är slitna och det är ett lätträknat tillfälle senaste åren som det varit helt felfritt - samtidigt - på toaletter, AC, kassaapparater och dörrar och punktlighet.

Men det känns som att det är ett totalt fokus på ett traditionellt ”resultatet på sista raden” perspektiv. Det blir allt färre som jobbar på tågen, det blir allt mer standardiserat och långt till att känna passion från de som jobbar. Ledningen lyser med sin frånvaro och det verkar vara som att det är fint att vara långt från kunder och kundupplevelsen. Ett ledarskap som är rädda för att göra fel, tänker jag.

Även om det finns många enskilda ledare och medarbetare som brinner för det de gör.

Det stora problemet är – som jag ser det – att SJ vill vara en spelare på en konkurrensutsatt marknad men fortfarande tänker monopolist. Hur förklarar man annars – på ett autentiskt och genuint sätt – att man säljer Snälltågets, Blå Tågets, Tågabs och Tågkompaniets biljetter men inte MTR Express och SagaRails?

Förstår man den kunskapsmässiga och erfarna kopplingen mellan SagaRail och HectorRail och vet man att bakom den decentraliserade och småskaliga aktören MTRExpress står MTR en av världens största persontrafikoperatörer. Då inser man att SJ och SJs ledning knappast vill släppa in de aktörerna – helt och fullt korrekt utifrån det uppdrag ägarna hittills gett. Maxa avkastningen.

Men om vi för en stund ser på SJ som ett av våra verktyg som medborgare och stat att skapa goda förutsättningar för medborgarna att kunna åka tåg på ett bra sätt. Ja då ser det ju annorlunda ut.

För jag tänker att om det inte finns någon högre mening med att vi tillsammans äger en tågoperatör så bör man ju sälja det ögonaböj. Gärna till någon som har passion och vilja för att utveckla tågtrafiken i Sverige.

Så snälla staten bestäm er nu. Är vi riskkapitalister och vill ha SJ ledning enbart till att kräma ut varenda möjliga avkastningskrona. Fast då tycker jag vi säljer det. Eller så ser vi SJ som just ett verktyg och då får de i uppdrag att bli den som agerar för att skapa helhet i tågtrafiksystemet och som en av följderna öppna sin säljkanal för ALLA som bedriver tågtrafik och kollektivtrafik.

Kom igen nu! Vinster i välfärden är ju något som bör ses över och SJ levererar vinster i paritet med storbanker och managementkonsultföretag.

Jonas Friberg"