Nyheter

Välkommen till vår Nyhetssida

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev för att snabbt få info!

 

1 januari 1970, 01:00

Åk vårt rosa tåg mellan Karlstad C och Göteborg C på söndagar

Du kan stilla din rosa längtan!

På söndagar kan du åka Saga Rails rosa X10-tågsätt mellan Karlstad C och Göteborg C

Då vår egen trafik ligger nere har vi hyrt ut vårt tåg till Tågab. Tågab kör med tåget de kommande söndagarna i sitt tåg som går Karlstad C - Göteborg C och åter via Laxå.

Missa inte chansen att uppleva världens (nästan) enda rosa tåg!

Tåget går som tåg 7035. Det avgår Karlstad C 15:07 och ankommer Göteborg C 18:00.
Återresa i tåg 7054 som avgår Göteborg C 19:00 och är i Karlstad C 22:25.

Tåget stannar på ett antal mellanstationer utmed vägen.

Biljetter köper du på norrtag.se, resrobot.se eller sj.se 

Som sagt: Missa inte den här chansen!

 

 

1 januari 1970, 01:00

Jonas Friberg i Vi Resenärer: Vad ska vi ha SJ till?

Jonas Friberg är inbiten tågresenär och har i Nyhetsbrevet "Vi Resenärer" skrivit ner sina reflektioner. De är så intressanta att vi väljer att publicera dem här också:

"Staten verkar inte kunna bestämma sig för om det är ett verktyg för oss tågresenärer att enkelt kunna åka tåg eller om det är riskkapitalistens inställning till resultatet på sista raden. För mig verkar det senare vara det som åtminstone nuvarande regering verkar ha.

Jag åker mycket tåg och reser med kollektivtrafik överhuvudtaget. Jag åker i nästan hela Sverige även om det mest frekvent är i och till och från Stockholm, Göteborg och Skåne. Att åka tåg på längre sträckor blir allt bättre ju fler aktörer det blir. Jag älskar att ta Blå Tåget till Göteborg för resans skull, god mat och trevliga upplevelser. Jag åker oftast MTRExpress till Göteborg för att de ger mig en god upplevelse, vi är oftast i tid och är vi inte i tid så känner jag att de gör allt för att det skall bli bra för mig som kund – på alla nivåer och jag känner att de som jobbar ombord både kan och FÅR agera och att de har en ledning som ger support, inte kontroll och direktiv.

Jag åker alldeles för sällan till Värmland och får resa med min favorit – Tågåkeriet i Bergslagen – TÅGAB – de där som kan allt om järnväg och lyckas kombinera sitt enorma systemkunnande med att omvandla det till enkla och smarta och billiga lösningar.

Jag åker mycket gärna med Snälltåget till Malmö, de nygamla tyska vagnarna går suveränt i spåret, AC har fungerat varje gång och utbudet i ”Krogen” är tågsveriges mest prisvärda. Att restiden på pappret är 20-30 minuter längre än med SJ X2000 spelar mindre roll, de är faktiskt också rätt bra på att hålla tiden.

Jag har testat SagaRail till Linköping, också där systemkunnande i kombination med passion och vilja och ett fokus på att skapa värde för mig som kund.

SJ då? Jo tack, de blir allt bättre. Men X2000 är slitna och det är ett lätträknat tillfälle senaste åren som det varit helt felfritt - samtidigt - på toaletter, AC, kassaapparater och dörrar och punktlighet.

Men det känns som att det är ett totalt fokus på ett traditionellt ”resultatet på sista raden” perspektiv. Det blir allt färre som jobbar på tågen, det blir allt mer standardiserat och långt till att känna passion från de som jobbar. Ledningen lyser med sin frånvaro och det verkar vara som att det är fint att vara långt från kunder och kundupplevelsen. Ett ledarskap som är rädda för att göra fel, tänker jag.

Även om det finns många enskilda ledare och medarbetare som brinner för det de gör.

Det stora problemet är – som jag ser det – att SJ vill vara en spelare på en konkurrensutsatt marknad men fortfarande tänker monopolist. Hur förklarar man annars – på ett autentiskt och genuint sätt – att man säljer Snälltågets, Blå Tågets, Tågabs och Tågkompaniets biljetter men inte MTR Express och SagaRails?

Förstår man den kunskapsmässiga och erfarna kopplingen mellan SagaRail och HectorRail och vet man att bakom den decentraliserade och småskaliga aktören MTRExpress står MTR en av världens största persontrafikoperatörer. Då inser man att SJ och SJs ledning knappast vill släppa in de aktörerna – helt och fullt korrekt utifrån det uppdrag ägarna hittills gett. Maxa avkastningen.

Men om vi för en stund ser på SJ som ett av våra verktyg som medborgare och stat att skapa goda förutsättningar för medborgarna att kunna åka tåg på ett bra sätt. Ja då ser det ju annorlunda ut.

För jag tänker att om det inte finns någon högre mening med att vi tillsammans äger en tågoperatör så bör man ju sälja det ögonaböj. Gärna till någon som har passion och vilja för att utveckla tågtrafiken i Sverige.

Så snälla staten bestäm er nu. Är vi riskkapitalister och vill ha SJ ledning enbart till att kräma ut varenda möjliga avkastningskrona. Fast då tycker jag vi säljer det. Eller så ser vi SJ som just ett verktyg och då får de i uppdrag att bli den som agerar för att skapa helhet i tågtrafiksystemet och som en av följderna öppna sin säljkanal för ALLA som bedriver tågtrafik och kollektivtrafik.

Kom igen nu! Vinster i välfärden är ju något som bör ses över och SJ levererar vinster i paritet med storbanker och managementkonsultföretag.

Jonas Friberg"

1 januari 1970, 01:00

Du ska kunna resa klimatsmart och ha råd med det

Sommaren 2018 har gjort det tydligt att klimatförändringen kan vara betydligt närmare än vad vi hittills trott. Man talar om en tipping-point. En snabb omställning av våra resvanor känns mer angelägen än någonsin. Det elektriska tåget är det överlägsna transportsättet. Vad Sverige behöver är billiga tåg nu, inte nya (dyra) höghastighetståg om 20 år. Du vill säkert bidra till ett hållbart samhälle och du ska kunna göra det utan att det svider alltför mycket i plånboken. Tyvärr tycks staten prioritera att SJ kan behålla sin i praktiken monopolställning och på så sätt, genom höga priser, leverera ett stort ekonomiskt överskott till staten. Vi förstår inte varför staten prioriterar vinster i det egna bolaget framför att göra det enkelt för svenska folket att välja bland de olika tågbolagen.

Men Saga Rail är på din sida. Vi har anmält SJ till Konkurrensverket. Det får helt enkelt inte vara så att det statliga tågbolaget genom sin marknadsdominans blockerar nya initiativ som snabbt kan leda till ett ökat tågresande. Det ska vara lätt för dig som vill åka tåg, men inte vill betala i onödan, att hitta de erbjudanden som är bäst för dig.

Vi tycker att det är tråkigt att vi under denna period inte kan köra våra tåg, men det vore ekonomiskt vansinne. Skulle vi köra, skulle vi förlora pengar som vi kan använda bättre när vi får en bra säljkanal. Men tro oss, vi längtar verkligen efter att snart få se dig ombord på vårt rosa tåg igen! Vi hoppas att du också längtar efter oss varje gång du har betalt för mycket för en tågbiljett, eller varje gång du skumpar fram i en dieselbuss på motorvägen.
 

Om Saga Rail

Saga Rails erbjudande är tåg med enkel standard till lågt pris de dagar i veckan som privatresenärer (man betalar resan själv) oftast åker. Erbjudandet fyller en position i marknaden mellan konventionellt tåg och buss. Saga Rails resenärer är unga. En tredjedel är under 25 år och Saga Rail introducerar unga människor till klimatsmart tågresande. En kundundersökning visade att resenärerna är mycket nöjda med Saga Rail, bl a får man 4,8 av 5,0 för kundbemötande.

Saga Rail började den 23 februari köra tåg på fredagar och söndagar mellan Stockholm och Linköping (med uppehåll i Nyköping och Norrköping). Samtliga (100 %) Saga Rails tåg har avgått ifrån utgångsstationen i rätt tid. Saga Rail är också enda tågbolag som tar cyklar på denna sträcka. Sedan den 15 juni har Saga Rail avbrutit sin trafik. Det är inte möjligt att etablera tågtrafik i Sverige utan en effektiv säljkanal -- och i Sverige finns bara en.
 

 Om SJ Online

SJ Online är ett samlingsbegrepp för sj.se och SJs mobilapplikationer. Genom det sk Resplus kan SJ sälja biljetter för samtliga tåg, spårvagnar, tunnelbanor, bussar och båtar som erbjuder kollektivtrafik i Sverige. På så sätt kan SJ sälja ett heltäckande nät i hela Sverige. Exempel på företag som SJ säljer: Blå Tåget, Snälltåget, Tågab, Skånetrafiken, Öresundståg, Västtrafiken, SL, Östgötatrafiken, Tåg i Bergslagen, Norrtåg, Swebus, Nettbus/Bus4You och många fler. Totalt säljer SJ ungefär 40 olika bolag på SJ Online -- bara två är uteslutna, Saga Rail och MTR Express. SJ har genom sin maktposition givit sig rätten att utesluta företag anslutna till detta branschsamarbete men samtidigt utnyttja samarbetets fördelar.

SJ Online är den superdominerande säljplattformen för fjärr-resor i Sverige. Den har hög kännedom därför att SJ sedan 1856 varit den i praktiken enda leverantören av fjärrtågs-transporter i Sverige. Genom att kunna erbjuda hela Samtrafikens Resplus-utbud upplevs SJs säljplattform som komplett och marknaden ser därför inget behov av ännu en säljkanal.

Fjärr-resor är en sällanköpstjänst. Då är det förenat med närmast astronomiska kostnader för en aktör som är utestängd från en superdominerande plattform att skapa kännedom och även underhålla kännedomen hos den stora gruppen sällanköpande kunder för en egen alternativ säljkanal. Det betyder att i praktiken finns det ingen öppen tågmarknad i Sverige.

SJ utnyttjar sin dubbla (som fjärrtågsutförare och som säljkanal) superdominans till att blockera nya fjärrtågsbolag och nya säljplattformar.